اخبار

ترجمه فارسی جلد چهارم کتاب “کلام و جامعه” رونمایی شد

دکتر محمدرضا بهشتی | کلام و جامعه جلد چهارم
جلد چهارم کتاب ” کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری؛ تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام”، اثر یوزف فان اس با ترجمه گروهی از مترجمان و ویراستاری علمی دکتر محمدرضا بهشتی، در مراسمی در غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب که به عنوان اثری مرجع در حوزه کلام اسلامی شناخته می‌شود، به بررسی وضعیت و سرگذشت کلام در پنج حوزه علوم اسلامی یعنی مصر، عراق، حجاز و شرق ایران در سده‌های دوم و سوم هجری می‌پردازد.

به گفته دکتر محمدرضا بهشتی، ویراستار علمی این کتاب، اثری منحصر به فرد است که با رویکردی نو به سنت کلام اسلامی، به گفتگوی نحله‌های مختلف کلامی در هر حوزه می‌پردازد و آرای آنها را به طور دقیق و مستند ارائه می‌دهد.

از ویژگی‌های بارز این کتاب، استنادات کم‌نظیر آن به بیش از چهار هزار منبع از منابع اسلامی، عربی و دیگر منابع است که پشتوانه‌ای محکم برای این پژوهش ارزشمند به شمار می‌رود.

دکتر بهشتی همچنین به نگاه جامعه‌شناسانه نویسنده کتاب اشاره کرد و گفت: فان اس بدون اینکه صرفاً به دنبال ارائه تحلیلی جامعه‌شناسانه باشد، به خوبی به واکاوی تأثیر مناسبات اجتماعی بر اندیشه کلامی می‌پردازد.

به عقیده ویراستار علمی کتاب “کلام و جامعه”، این اثر برای پژوهشگران و محققان کلام، به ویژه متخصصان این حوزه، اثری ضروری و بی‌بدیل است.

دکتر بهشتی در ادامه افزود: ایده‌های مطرح شده در این کتاب، افق‌های جدیدی را برای پژوهش در حوزه کلام می‌گشاید و طرح پرسش‌های نو و بدیع را تسهیل می‌کند.

وی همچنین به ترجمه انگلیسی این کتاب به عنوان اثری کلاسیک در حوزه علم اشاره کرد و گفت: ترجمه فارسی این اثر همگام با ترجمه انگلیسی آن پیش آمده و در مقابل، ترجمه عربی آن از دقت و ظرافت لازم برخوردار نبوده است.

به گفته دکتر بهشتی، ترجمه فارسی “کلام و جامعه” با دقت و ظرافت انجام شده و گامی مهم در جهت معرفی این اثر ارزشمند به مخاطبان فارسی‌زبان به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب می‌توانند به فروشگاه‌های کتاب سراسر کشور و همچنین از طریق فروشگاه اینترنتی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به نشانی https://adyanpub.com آن را تهیه کنند.

گالری تصاویر