تصرفات بشر در خلقت پیامدهای کلامی
120000 تومان
این اثر به بررسی و تبیین ماهیت و ویژگیهای افعال بشری، و پیامدهای کلامی تصرفات بشر در خلقت می پردازد.
تصرفات کنونی بشر به طور قطع دارای لوازم و پیامدهای گوناگون فلسفی و کلامی است و از آن جهت که این تصرفات بشری در مخلوقات الهی صورت می گیرد که بر اساس مبانی کلامی و فلسفی و اصول اعتقادی افعال الهی بوده و خلق الهی کامل و احسن ،حکیمانه و غایتمند و تابع علم و مشیت و تدبیر ربوبی است و لذا با توجه با این اصول کلامی و اعتقادی و اهداف خاص تشریعی، نظیر: وعده ظهور حضرت حجت بن الحسن برای اقامه حق و عدل و گسترش دین توحیدی باید دید تصرفات بشر با توجه به پیامدهای کلامی آن چگونه قابل تبیین و تحلیل هستند، به گونه ای که این گونه پیامدها وچالش ها را در پی نداشته باشند.
لذا طرح این موضوع هم از منظر تبیین ماهیت و فلسفه افعال بشر و هم به جهت پاسخ گویی به این چالش های کلامی مهم و در خور بررسی وتحقیق است. نوشتار حاضر با استناد به مبانی متقن کلامی و براهین قوی و قویم پس از اشاره به برخی از تصرفات چالش زا ، مهم ترین مسائل کلامی و فلسفی مربوطه را مطرح و مورد تحلیل قرار داده و کوشیده است تا مسائل مطروحه را پاسخ دهد.
این تحقیق دستاوردها و نتایج متعدی از حیث نظری و کاربردی و علمی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
1. ارائه نظریه ای کامل و جامع در باب ماهیت حقیقی فاعلیت انسان و مبانی فلسفی و کلامی آن؛
2. پاسخ به چالش های و شبهات مطروحه و رایج با استناد به مبانی متقن فلسفی و کلامی؛
3. ارائه نظریه در باب رابطه بایسته و نوع مواجهه معقول انسان و طبیعت؛
4. ارائه پیشنهاد هایی برای تدوین نظریه در باب فلسفه افعال و فلسفه تکنولوژی. اشاره به رابطه علی بین نظام تکوین و تشریع و عدم امکان نظریه استقلالی به انسان، طبیعت وجهت داری علم و افعال و تکنولوژی بشری.
وزن | 405 گرم |
---|---|
نویسنده | |
ناشر | |
نوع جلد |
شومیز |
قطع |
رقعی |
تعداد صفحات |
359 |
سال نشر |
1397 |
7 عدد در انبار
تصرفات بشر در خلقت پیامدهای کلامی
در این اثر در اين مقاله «پيامدهای كلامی تصرفات بشر در خلقت» بررسی می شود و اين موضوع از آن جهت دارای اهميت و در خور پژوهش است كه برخی از تصرفات بشر در مخلوقات الهی، موجب بروز شبهات و چالش های كلامی گوناگونی شده است.
پس از اشاره به نمونه هايی از تصرفات بشر، پيامدهای كلامی اين گونه تصرفات، بررسی و تحليل و بر اساس مبانی و پيش فرض های فلسفی و كلامی به شبهات پاسخ داده می شود.
بر اساس يافته های اين پژوهش، دامنه تصرفات بشر هر چقدر هم كه گسترده و مخرب و مفسده آميز باشند، با اصول اعتقادی مبرهن نظير اصل فاعليت مطلق الهی و تدبير عام و فراگير خداوند و حكيمانه و غايت مند و احسن بودن خلق الهی، تعارض و مغايرتی ندارند. چون منطقا فاعليت بشر تابع مشيت و تدبير عام و حكيمانه و قوانين و سنن تكوينی الهی است و خارج از اين قوانين و نظام الهی امكان تحقق ندارد، لذا فرض دخالت بشر در خلق و تدبير الهی و غايات مخلوقات يا مخدوش نمودن نظام احسن و نيز فرض امكان نابوی شرايط حيات در زمين، طبق مبانی و پيش فرض های مورد اشاره، منتفی است.