اخبار

رونمایی از کتاب “عقل و ایمان” در نمایشگاه کتاب تهران انجام شد

عقل و ایمان؛ حکمت متعالیه و مکتب تفکیک | دکتر شهاب الدین وحید دستجردی

در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از کتاب ” عقل و ایمان : حکمت متعالیه و مکتب تفکیک” نوشته دکتر شهاب الدین وحیدی مهرجردی رونمایی شد. این مراسم در روز ۲۷ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب واقع در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) (شبستان)، راهروی ۵، غرفه ۱۱۷ برگزار گردید.

کتاب ” عقل و ایمان ” به بررسی نسبت میان عقل و ایمان از دیدگاه دو مکتب فکری برجسته در تاریخ اسلام، حکمت متعالیه ملاصدرا و مکتب تفکیک میرزا مهدی اصفهانی می‌پردازد.

دکتر وحیدی مهرجردی در این اثر، به دنبال پاسخ به این سوالات کلیدی است:

  • رابطه عقل و ایمان چیست؟ آیا این دو مقوله با هم در تضاد هستند یا می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به هم یاری برسانند؟
  • نقش عقل در درک معارف دینی چیست؟ آیا عقل می‌تواند به تنهایی به کنه حقایق دینی پی ببرد یا به وحی و شهود نیز نیازمند است؟
  • حدود عقل در شناخت خداوند کدام است؟ آیا عقل می‌تواند ذات خداوند را درک کند یا درک ما از خداوند محدود به اوصاف و صفات اوست؟

نویسنده در این کتاب، ضمن معرفی و بررسی دقیق دیدگاه‌های ملاصدرا و میرزا مهدی اصفهانی در مورد عقل و ایمان، به نقاط قوت و ضعف، مشترکات و تمایزات هر دو دیدگاه می‌پردازد و با مقایسه تطبیقی این دو مکتب فکری، دیدگاه نهایی خود را در مورد رابطه عقل و ایمان ارائه می‌دهد.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده با عنوان “تأملی در آرای ملاصدرا و میرزا مهدی”، به نقد و بررسی برخی از دیدگاه‌های این دو اندیشمند در موضوع مورد بحث می‌پردازد و به سوالات و ابهامات احتمالی خواننده پاسخ می‌دهد.

این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه فلسفه و دین، همچنین علاقه‌مندان به مباحث کلامی و معرفت‌شناسی، اثری ارزشمند و خواندنی خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب به این نشانی یا کتابفروشی‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

گالری تصاویر