تاریخ تفکر الهیاتی مسیحی قله هایی دارد که بدون شناخت آنها، شناخت الهیات مسیحی ممکن نیست. یکی از این قلهها تفکرات کسی است که به اسم دیونوسیوس مجعول مشهور شده است. لفظ مجعول به این دلیل است که او با دیونسیوس آروپاگی، قدیس صدر مسیحیت که توسط پولس رسول مسیحی شده است اشتباه شده است.
در واقع، پولس رسول که نقشی کلیدی در عهد جدید دارد، دیونوسیوس آریوپاگی را به کیش مسیحیت در آورده است؛ هم پولس، هم دیونسیوس آریوپاگی چهرههای موجهی هستند.
به همین دلیل نویسندهای ناشناخته از قرن ششم، با نوشتن آثاری که شامل ده نامه و چهار اثر دیگر است و نسبت دادن ضمنی آن به دیونوسیوس آریوپاگی، میخواهد برای این نوشتههای منحول مشروعیتی دینی کسب کند.
او در این امر موفق میشود و تا حدود شش قرن بعد هیچ کس شک نمیکند که نویسنده این آثار نمیتواند دیونوسیوس آریوپاگی باشد.
کتاب دیونوسیوس مجعول که اکنون مضوع بحث است نویسنده ضمن شرح بر نامه هفتم تاریخی مختصر و مفید از بررسی صحت انتساب و اصالت این آثار به دست داده است که بسیار خواندنی است.