معرفی کتاب

معرفی کتاب “زن در ادیان و مکاتب”: پژوهشی جامع از نگاه استادان برجسته

کتاب “زن در ادیان و مکاتب” که توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است، یک اثر جامع و علمی درباره نقش و جایگاه زنان در ادیان و مکاتب فلسفی مختلف است. این کتاب در تابستان 1403 در 550 صفحه و قطع رقعی منتشر شده و شامل مقالاتی از استادان و محققان برجسته این حوزه است.

این کتاب حاصل همکاری نویسندگان و پژوهشگران برجسته‌ای است که هر یک در زمینه تخصصی خود مقالاتی ارزشمند ارائه کرده‌اند. برخی از نویسندگان و مقالات این مجموعه عبارت‌اند از:

  • دکتر صادق آیینه‌وند: استاد برجسته تاریخ اسلام و از پایه‌گذاران رشته مطالعات زنان و خانواده در ایران.
  • دکتر کتایون مزداپور: زبان‌شناس و پژوهشگر زبان‌های باستانی ایران با مقاله “زن در دین زرتشت”.
  • دکتر محمد شکری فومشی: پژوهشگر حوزه ایران باستان و مانویت با مقالات “مریم مجدلیه و گرایش زنان به مانویت” و “نیوشایگان و برگزیدگان زن مانوی”.
  • دکتر محمد روحانی: پژوهشگر حوزه هندوئیسم با مقاله “زن در آیین هندو”.
  • دکتر مریم نصر اصفهانی: پژوهشگر فلسفه و زن با مقاله “اگر حقیقت زن باشد چه؟ زن در اندیشه فیلسوفان غربی”.
  • دکتر علیرضا ابراهیم: پژوهشگر حوزه ادیان و عرفان با مقاله “زن در عرفان و تصوف”.
  • دکتر سیده سارا کشفی: پژوهشگر حوزه ادیان و عرفان با مقاله “زن در اسطوره‌ها و نمادها”.
  • دکتر بهروز حدادی: نویسنده، مترجم و ویراستار علمی این مجموعه با مقالاتی درباره نقش زنان در یهودیت، مسیحیت و تحولات پروتستانی.

مقدمه کتاب

در مقدمه این کتاب به اهمیت نقش ادیان و مکاتب فلسفی در تحولات اجتماعی و سیاسی اقوام مختلف اشاره شده است. نگرش ادیان و مکاتب به موضوع زنان نیز یکی از موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه محققان بوده است. کتاب “زن در ادیان و مکاتب” تلاشی است برای فهم بهتر مساله زنان از منظر ادیان و مکاتب فلسفی، و شامل مجموعه‌ای از مقالات و دست‌نوشته‌های استادان و نویسندگان برجسته در این حوزه است.

این کتاب نتیجه تلاش‌های فکری تعدادی از اهل قلم و اندیشه است که آثار ارزشمند خود را در این مجموعه ارائه کرده‌اند. از جمله استادان برجسته‌ای که آثارشان در این کتاب آمده است، می‌توان به دکتر صادق آیینه‌وند اشاره کرد که از پایه‌گذاران رشته مطالعات زنان و خانواده در ایران بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب می‌توانید به سایت انتشارات دانشگاه ادیان مراجعه کنید.

کلمات کلیدی: زن در ادیان، نقش زنان در مکاتب فلسفی، مطالعات زنان، تاریخ ادیان، مقالات علمی، انتشارات دانشگاه ادیان، دکتر صادق آیینه‌وند، دکتر کتایون مزداپور، دکتر محمد شکری فومشی، دکتر علیرضا ابراهیم، دکتر محمد روحانی، دکتر مریم نصر اصفهانی، دکتر سیده زهرا کشفی، دکتر بهروز حدادی